Mindfulnesshertha-f.nl Jana Schulz mindfulnesstrainer lid vmbn, categorie 1 Amsterdam shiatsu/ acupressuur      contact: 020-6694702  of  j.schulz@live.nl www.mindfulnesshertha-f.nl Mindfulness’ letterlijk vertaald uit het Engels betekent o.a.: aandachtigheid, opmerkzaamheid, bewust zijn. verschuiving van onze aandacht van buiten naar binnen. Voorwaarden hiervoor zijn stilte, rust en de bereidheid tot overgave aan elk moment. De instelling is om met een milde en open houding, van moment tot moment, de dingen (prettige, onprettige of neutrale) te zien zoals ze zijn en zonder erover te oordelen. Door het geven van ons hele hart, onze hele geest, onze volledige aandacht is het mogelijk gedachten, gevoelens en sensaties in het lichaam direct te observeren en te ervaren. Als opmerkzaamheid door regelmatige beoefening tot ontwikkeling komt, gaat dit gepaard met rust, kalmte en gelijkmoedigheid. De geest wordt evenwichtig. Het wetmatige gevolg hiervan is een grotere innerlijke vrijheid. Deze kan bijvoorbeeld ervaren worden door de aanwezigheid van meer acceptatie in of van ons leven (dit is niet hetzelfde als berusting). Het trainen van mindfulness opent eveneens ons hart, wat een zeer positief effect op onszelf en anderen kan hebben. Dit proces van bewustzijnstraining gebeurt uitsluitend via de praxis; oefening dus!          Het is de klassieke 8-weekse MBSR-training. De afkorting staat voor mindfulness-  based stress reduction, in het Nederlands vertaald met ‘Stressreductie door           aandachttraining’. De eerste mindfulnesstraining werd in 1979 ontwikkeld door de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn. Hij combineerde inzichten en ervaringen uit de 2500 jaar oude boeddhistische wijsheid (meditatie en yoga) met elementen uit de veel jongere westerse medische en psychologische wetenschap (o.a. stressfysiologie          van mindfulnessvaardigheden in het dagelijkse leven. Inmiddels heb ik ook ruime en positieve ervaringen opgedaan met individuele          8-weekse MBSR trainingen Deze 7-weekse vervolgtraining is uitermate geschikt voor deelnemers die  graag hun mindfulnesspraktijk willen verdiepen, met name via meditatiebeoefening. Hij richt zich op het verder willen ontwikkelen, herontdekken of tot bloei laten komen van het hartbewustzijn (zie ‘mindfulness’), een staat van ZIJN  of staat van bewustzijn, voor bij het denken. Deze training biedt al door zijn uiterlijke vorm veel rust, stilte en verbondenheid. De kleine, vaste groep met max. 7 of 8 deelnemers zal van onschatbare waarde zijn en een onmisbare steun, draagkracht en drijfveer tijdens deze zeven weken -meditatie (zitten, lopen): concentratie, inzicht - een korte serie zachte meridiaan stretchoefeningen - verdieping in de waarneming van en het omgaan met: lichamelijke sensaties,    emoties/gevoelens, denken - de 5 hindernissen tijdens meditatie - uitgebreide Metta meditatie (liefdevolle vriendelijkheid) - de 4 hartkwaliteiten of ego-overstijgende gemoedstoestanden: liefdevolle           vriendelijkheid, mededogen of compassie, medevreugde, gelijkmoedigheid De twee aaneengesloten stiltedagen Alle verdere informatie over de data, locatie en kosten zijn te vinden onder: `agenda en tarieven van deze website. Mindfulness is geschikt voor iedereen, ongeacht de leeftijd, lichamelijke conditie en de culturele of religieuze achtergrond.          De 8-weekse aandachtstraining spreekt de deelnemers aan op hun eigen kracht     en wijsheid, op het contact met hun innerlijk potentieel. Mindfulness kan positieve            effecten bij diverse klachten hebben, zie onderzoek.             Mindfulness is vooral een effectief preventiemiddel en het beoefenen ervan levert     een actieve bijdrage aan eigen gezondheid en welbevinden.           Commitment (inzet, moed en overgave)! Het concretere deel en de basis voor mijn trainerschap is een lange en intussen dagelijkse meditatiebeoefening van 19 jaar. Ik neem geregeld deel aan lange stilteretraites, o.a. bij internationaal bekende en gewaardeerde leraren, zoals Jotika Hermsen, Joseph Goldstein, Fred van Allmen, Tara Brach, Jonathan Foust e.a. Sinds 2011 ben ik gecertificeerd mindfulnesstrainer, en lid van de VMBN, categorie 1. Daarnaast ben ik ook gecertificeerde IOKAI- Shiatsutherapeute rust, concentratie en verbinding internationaal gemengde groepen. adres:            Praktijk op Zolder              Admiraal de Ruijterweg 51-IV              1057 JW Amsterdam Voor studenten geldt een speciaal tarief Steeds meer ziektekostenverzekeraars vergoeden deze training geheel of gedeeltelijk                      onderzoek          Al vanaf het begin is het 8-weekse MBSR-trainingsprogramma onderwerp van          wetenschappelijk onderzoek          De onderzoeksresultaten bevestigen ervaringen van deelnemers dat het beoefenen           van mindfulness positieve effecten kan hebben op:          -     stressgerelateerde klachten, o.a. hoge bloeddruk          -     slaapproblemen          -     overmatig piekeren, negatieve gedachten          -     angsten          -     overspannenheid          -     burn-out          -     vermoeidheid, concentratieproblemen          -     het omgaan met chronische ziektes, pijn           -     het omgaan met pijn            -     het immuunsysteem (onderzoek bij borstkankerpatiënten)          -     de levenskwaliteit bij kanker positieve effecten van regelmatige meditatie zijn: het cultiveren van - rust en ontspanning - concentratie, stabiliteit van aandacht - opmerkzaamheid - emotioneel evenwicht - afname van negatieve gevoelens en toename van positieve gevoelens - compassie en afname van discriminatie - sociale verbondenheid e.a. Het cultiveren van deze kwaliteiten gaat gepaard met diepgaande functionele en structurele transformaties van de hersenen door hun neuronale plasticiteit. Individuele transformatie is mogelijk. En dat heeft invloed op het welzijn van de samenleving. Meditatie heeft positief effect op de veroudering van cellen Edel Maex Jeffrey Brantley Angst Beheersen Met Aandacht Een Praktische Gids Voor Het Beheersen Van Angst, Fobieën En Paniek Tara Brach Radicale Aanvaarding Eckhart Tolle Sharon Salzberg Liefdevolle vriendelijkheid Joseph Goldstein & Jack Kornfield Op zoek naar het hart van wijsheid Het pad van inzichtsmeditatie www.janaschulz.nl Shiatsu - letterlijk druk met de vingers – is een vorm van manuele therapie. In het Westen is shiatsu vaak bekend als acupressuur of meridiaanmassage. De aanwezige levensenergie, Ki, en het zelfgenezende vermogen van de mens. Het is een in Japan ontwikkelde manuele medische behandelwijze – met zijn wortels in China, al meer dan 5000 jaar jaar geleden. In 1956 is shiatsu door het Japans Ministerie van Gezondheid erkend als een volwaardige therapeutische behandelmethode, waarvan de officiële definitie luidt: ‘Shiatsu is een vorm van manuele therapie: een manipulatie met behulp van duimen, vingers en handpalmen, zonder gebruik te maken van enig instrument – mechanisch of andersoortig – om door het uitoefenen van druk op het lichaam, stoornissen te verhelpen, de gezondheid te bevorderen en bepaalde ziekten te behandelen.’ Iokai Meridiaan Shiatsu is in de jaren zestig van de twintigste eeuw ontwikkeld door meester Shizuto Masunaga. Hij heeft het klassiek concept van Ki-circulatie in de meridianen gekoppeld aan Japanse buik- en rugdiagnostiek. Zijn leerling en assistent, meester Kazunori Sasaki, ontwikkelde Iokai Shiatsu verder en leidt sinds 1980 Iokai Shiatsu therapeuten op in Europa. Kenmerkend voor Iokai Shiatsu is het werken met twee handen: een actieve, werkende hand en een passieve, luisterende (steun) hand….onverdeelde aandacht…. De behandeling concentreert zich op het meridiaanverloop. De meridiaanbehandeling, die gericht is op het herstel/ bevorderen van de balans, wordt gekoppeld aan de yin en yang – filosofie: hemel en aarde, dag en nacht, het actieve en het passieve die elkaar aanvullen en in evenwicht houden. Shizuto Masunaga wilde terug naar de spirituele basis van de geneeskunde, terug naar een zuiver en oprecht menselijk contact waarbij niet alleen aandacht is voor de ziekte, maar ook voor de hele persoon en het leven. De werking van shiatsu, zowel preventief als therapeutisch Shiatsu herstelt de balans door te bevorderen dat de doorstroming van Ki, de vitale levensenergie, optimaal is. In de oosterse visie staan alle levensfuncties op lichamelijk - fysiologisch, emotioneel, psychisch en spiritueel niveau in relatie met Ki. Shiatsu kalmeert, ontspant, vitaliseert, versterkt de basisconditie en het immuunsysteem, verbetert het lichaamsbewustzijn, is een weldaad tijdens zwangerschap Helpt bij uitputting, vermoeidheid, spanning, stress, slapeloosheid, hoofdpijn, depressies, onevenwichtigheid Ook bij chronische aandoeningen kan shiatsu genezend werken, zoals: rugklachten, gewrichtsklachten, huidirritaties, menstruatieklachten, tijdens de overgang Dit komt doordat shiatsu zowel van invloed is op het sympathische zenuwstelsel als op het parasympathische zenuwstelsel en een harmonieus samengaan van beide stimuleert. Shiatsu is geen massage Iokai shiatsu pretendeert nooit een vervanger te zijn voor reguliere geneeswijzen. De behandeling duurt ongeveer een uur en geschied op een Japans foeton. Uit de vervolgtraining sessie 1: meridiaanoefeningen ‘Lichamelijke oefeningen als meditatie op het leven’ Wat zijn meridianen? Meridianen (ook kanalen) genoemd kunnen het beste worden gezien als rivieren waardoor Ki stroomt. Ki is de subtiele energie die in iedereen aanwezig is. ‘Het is ons bewustzijn, onze geest, die deze Ki verzamelt.’ Sessie 3 ‘de 5 hindernissen’ is de natuur van de geest: - leeg, open, bewust - heeft geen kleur - heeft geen vorm - heeft geen substantie (inhoud) Sasaki: Het is zuiver, puur, zonder kleur (emoties zijn gekleurd), onzichtbaar, heeft geen tendens en is een oorspronkelijke kracht, een natuurlijk fenomeen.                        via Shen  --------  toegang tot  het Goddelijke ‘Het hart is het orgaan met de diepste betrekking tot de spirit (geest).’ ‘Licht is het symbool van de spirit. Wat is Shen? ‘Zoals al in ruime mate is besproken is Shen die kwaliteit in ons die wel vertaald wordt met geest, ziel, bewust- of gewaarzijn….. Veel van de taoïstische spirituele praktijk en meditatie was bedoeld om Shen te voeden en te gronden, omdat de aanwezigheid van Shen nodig was voor de gezondheid en een lang leven. p.148 …biedt het Hart, waar Shen woont, een fysieke plaats voor het goddelijke in ons. In balans met acupressuur, Michael Reed Gach Ga zelf stress en emoties te lijf Zelfbehandeling, voordelen Acupressuur voor emotioneel welzijn, evenwicht Endorfinen, natuurlijke pijnstillers, hypofyse, via ruggenmergvloeistof naar bloed Emotionele problemen, die zich fysiek uiten Emotionele pijn belemmerd energiestroom Shen en liefde Je kunt geen vreugde voelen wanneer je hart vol pijn is Dienstbaarheid aan anderen Anderen dienen en jezelf lief hebben zullen je hart openen voor heling C.G.Jung derde oog langzame diepe ademhaling drukpunten het spirituele karakter van emoties afgunst, angst en fobieën, woede, bezorgdheid, gebrek aan zelfvertrouwen, verdriet en droefheid, schuldgevoel, schaamte, trauma’s en posttraumatische stressstoornis, verlatenheid, verslaving, vrees- en paniekaanvallen, chronische vermoeidheid en fibromyalgie, menstruatie en menopauze, nachtmerries voeding Acne, eczeem en andere huidklachten, allergieën, nervositeit, astma en ademhalingsproblemen, bloedneus, het chronische vermoeidheidssyndroom, constipatie, diarree, flauwvallen, geheugen en concentratie, gespannen schouders, hoofdpijn en migraine, hooikoorts en verstopte sinussen, kramp en spasmen, maagpijn, indigestie, oorpijn, opvliegers, pijn, pols, nek, knie, enkels en voeten, rugklachten en ischias, verkoudheid en griep, vermoeide ogen, versterken van het immuunsysteem, zwangerschap, bevallen en voeden, zwellingen en waterzucht